ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

باکس فیبر نوری چیست - معرفی انواع باکس فیبر نوری

انواع باکس های فیبر نوری

باکس‌های فیبر نوری (Fiber Optic Box) نقطه اتصال و محل تقسیم تارهای فیبر نوری هستند و یکی از اجزای حیاتی در ساختار شبکه‌های فیبر نوری می‌باشند که به عنوان مدیریت و توزیع اتصالات فیبر نوری در شبکه فیبر نوری به کار می‌روند. این باکس‌ها با فراهم‌ آوردن محیط مناسب برای حفاظت و نگهداری اتصالات فیبر نوری امکان انجام تست‌ها و اصلاح‌های لازم را به متخصصین شبکه می‌دهند. همچنین می‌توانند در توسعه و ارتقاء شبکه‌های فیبر نوری نقش اساسی داشته باشند، چرا که به سادگی امکان اضافه‌ نمودن، تغییر مسیر و اتصالات را فراهم می‌کنند. باکس‌های فیبر نوری با توجه به ماهیت کلیدی خود، به‌طور گسترده در انواع شبکه‌های فیبر نوری از جمله شبکه‌های مخابراتی، شبکه‌های اینترنت، و Data Centerها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

باکس‌ فیبر نوری (Fiber Optic Box)

باکس‌ فیبر نوری (Fiber Optic Box) یکی از تجهیزات شبکه پسیو فیبر نوری است که برای حفاظت و مدیریت اتصالات فیبر نوری در شبکه فیبر نوری استفاده می‌شوند. همانطور که در بالا اشاره کردیم باکس‌های فیبر نوری نقطه اتصال برای تجمیع کابل‌های فیبر نوری مانند پچ کوردها، اسپیلترها، آداپتورهای فیبر نوری می‌باشند. Fiber Optic Boxها به گونه‌ای طراحی و تولید شده‌اند که در برابر عوامل و شرایط جوی (آب، گرد و غبار، تغییرات دمایی و...) مقاوم باشند و از آسیب‌های فیزیکی احتمالی جلوگیری ‌کنند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که باکس‌های فیبر نوری بتوانند در شرایط سخت محیطی، مانند مناطق با آب و هوای ناسازگار یا محیط‌های صنعتی، عملکرد قابل اطمینان داشته باشند و اتصالات فیبر نوری را به درستی محافظت کنند.

باکس‌های فیبر نوری در انواع مختلف تولید شده‌اند که به طور کلی می‌توان به باکس‌های رک‌ مونت (Rack-mount) و باکس‌های دیواری (Wall-mount) و باکس‌های زمینی (ODC) اشاره نمود.

  • باکس‌ رک‌ مونت (Rack-mount): باکس‌های رک مونت که به آن‌ها پچ پنل فیبر نوری (Patch Panel) هم گفته می‌شود را می‌توان درون رک‌ها و یا دیگر تجهیزات شبکه همانند ODCهای زمینی نصب نمود. کاربرد باکس‌های رکمونت اغلب در Data Centerها، اتاق‌های سرور و تجهیزات شبکه است.
  • باکس‌های دیواری (Wall-mount): باکس‌های Wall-mount برای محیط‌هایی که فضای محدودتری دارند طراحی شده‌اند. این باکس‌های فیبر نوری بر روی دیوار نصب می‌شوند و یکی از نمونه‌های پرکاربرد آن FAT است.

انواع باکس‌های فیبر نوری

باکس فیبر نوری FAT

باکس (Fiber Access Terminal) FAT به جعبه تقسیم فیبر نوری مشهور هستند و یکی از مهم‌ترین باکس‌های فیبر نوری در شبکه فیبر نوری می‌باشد. این باکس‌ها برای مدیریت، محافظت و تغییرات بر روی اتصالات در شبکه‌های فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. FATها اغلب در انتهای خطوط فیبر نوری و در نقاط اتصال نزدیک به کاربر نصب می‌شود.

بخشی از داخل باکس‌های FAT به شکل کاست فیبر نوری طراحی شده است که می‌توان اسپلیترهای فیبر نوری را در آن قرار داد و اگر نیاز به فیوژن نمودن تارهای فیبر نوری باشد به راحتی این کار انجام می‌شود. همچنین قسمت‌هایی برای قرار دادن آداپتورها تعبیه شده است. ناگفته نماند این باکس‌های FAT دارای ظرفیت‌های مختلفی چون 8، 12، 24، 48 و 96 می باشند. با استفاده از قفل به کار رفته بر روی باکس می‌توان از سرقت تجهیزات داخل آن‌ها جلوگیری نمود. می‌توان این باکس‌ها را به صورت Outdoor و Indoor هم استفاده نمود.

معرفی تعدادی از باکس‌های فیبر نوری FAT

  • باکس FAT 96 CORE L
  • باکس FAT 48 CORE M
  • باکس FAT 24 CORE S

باکس فیبر نوری ATB

باکس ATB (Access Terminal Box) یا OTO (Optical Termination Outlet) نوع دیگری از باکس ترمینال‌های فیبر نوری است که ابعاد بسیار کوچک‌تری نسبت به باکس‌های FAT دارند. هنگامی که مشترکین نهایی (کاربران خانگی) اینترنت خود را بر بستر فیبر نوری تهیه کرده باشند پس از انجام مراحل کابل کشی، پیمانکاران باکس ATB را در قسمت ورودی منزل یا شرکت و یا در کنار پریز تلفن نصب می‌شود. داخل باکس ATB جایگاه‌هایی برای قرار گرفتن اسپلیتر و آداپتورهای فیبر نوری در نظر گرفته شده است. باکس ATB توسط یک پچ کورد فیبر نوری به مودم متصل می‌شود و کاربران با استفاده از پچ کوردها مودم خود را به اینترنت فیبر نوری متصل می‌کنند.

باکس ترمینال فیبر نوری (ATB) از کابل‌های فیبر نوری و محل فیوژن در برابر آسیب فیزیکی، رطوبت، گرد و غبار و نوسانات دما محافظت می‌کند. ATBها در ظرفیت‌ها و اَشکال مختلف طراحی و تولید می‌شود.

معرفی تعدادی از باکس‌های فیبر نوری ATB

  • باکس ATB 4core با آداپتور
  • باکس  ATB 2core درب شيشه‌ای با آداپتور
  • باکس ATB 8core با آداپتور

کاست فیبر نوری

کاست فیبر نوری (Fiber Optic Cassette) قطعه‌ای است که اغلب در پچ پنل، مفصل، FAT و ATB و تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یک واسط بین کابل‌های فیبر نوری و پیگتیل‌ها عمل می‌کند. آن‌ها برای حفاظت و مدیریت اتصالات فیبر نوری استفاده می‌شوند و کابل‌های فیبر نوری را درون خود جای داده و اتصالات را به طور مرتب و سازماندهی شده درون خود قرار می‌دهند. کاست‌های فیبر نوری مانند دیگر تجهیزات در انواع و ابعاد متفاوت طراحی و تولید می‌شوند. اما ساختار اصلی آن‌ها ثابت است. کاست‌ها دارای یک واحد محافظ مستطیلی از نوع پلاستیک است که می‌تواند می‌تواند جدا شود یا به صورت تاشو باز و بسته شود.

کاست فیبر نوری ابزاری ساده در شبکه‌های فیبر نوری است که یکی از وظایف آن نگهداری از محل فیوژن تارهای فیبر نوری است. با انجام فیوژن، تارهای فیبر نوری به یکدیگر متصل شده و اتصال قابل اطمینانی ایجاد می‌شود، اما پس از فیوژن، اتصالات ایجاد شده به محافظت بیشتری نیاز دارند تا از خرابی‌ها و آسیب‌های ممکن در اثر تغییرات محیطی و جوی حافظت شوند. یکی دیگر از وظایف این کاست مدیریت بهتر اسپلیترهای فیبر نوری در تجهیزات شبکه می‌باشد. همانطور که می‌دانید اسپلیترهای فیبر نوری وظیفه تقسیم و تقویت سیگنال‌های فیبر نوری را بر عهده دارند و ممکن است در شبکه‌های فیبر نوری برای افزایش ظرفیت و پوشش شبکه هم استفاده شوند. با استفاده از کاست‌های فیبر نوری، امکان مدیریت و اتصال بهتر این اسپلیترها فراهم می‌شود که باعث بهبود عملکرد و کارایی شبکه می‌شود.

به طور کلی، کاست فیبر نوری علاوه بر اینکه به عنوان یک محافظ برای اتصالات فیبر نوری عمل می‌کند، در مدیریت و بهبود عملکرد شبکه‌های فیبر نوری نیز نقش مهمی دارد.

معرفی تعدادی از کاست‌های فیبر نوری

  • کاست فیبر نوری طرح نتورک
  • کاست فیبر نوری طرح سامجین

ODF یا فریم توزیع کابل نوری

ODF (Optical Distribution Frame) یا فریم توزیع کابل نوری برای اتصال، توزیع و مدیریت کابل‌های فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد.از نظر ابعاد ODFها مانند کابینت و یا رک‌ها هستند که در آن پچ پنل‌ها و یا شلف‌ها در آن قرار می‌گیرد و به طور عمده شامل اجزایی مانند پچ پنل‌ها، کانکتورها، اتصال‌دهنده‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای اتصال کابل‌های فیبر نوری به یکدیگر هستند. این اجزا به منظور اتصال و توزیع سیگنال‌های نوری با کیفیت و پایداری بالا طراحی شده‌اند.
در حقیقت ODF ها در مراکز داده، ایستگاه‌های انتقال داده، شبکه‌های تلفن و شبکه‌های ارتباطاتی که حجم کابل‌ها افزایش می‌یابد استفاده می‌شوند. با استفاده از آن می‌توان به راحتی از کابل‌های فیبر نوری در برابر عوامل و شرایط جوی حفاظت و نگهداری نمود. در حالت کلی ODFها در دو نمونه طراحی و تولید می‌شوند. نمونه اول به صورت رک است که داخل شلف و یا پچ پنل‌ها قرار می‌گیرند و نمونه دوم آن به صورت تیغه‌های ایستاده‌ای است که آداپتورهای فیبر نوری روی این تیغه‌ها تعبیه شده است. اغلب در این نوع از ODFها یک OCDF هم در قسمت پایین آن‎‌ها وجود دارد مانند شکل زیر:

ODC یا کابینت‌های توزیع فیبرنوری

ODC (Optic Distribution Cabinets) یا کابینت‌های توزیع فیبرنوری مشابه به ODFها هستند و در شبکه‌های فیبر نوری و در محیط‌های Out Door استفاده می‌شوند. کابینت‌های توزیع فیبر نوری وظیفه‌ی توزیع، مدیریت و حفاظت کابل‌های فیبر نوری را دارند. ODCها خود به دو گروه زمینی و دیواری تقسیم می‌شوند که ویژگی‌های مشابهی دارند و تنها تفاوت آن‌ها در ابعاد، ظرفیت تجهیزات داخل آن و میزان مقاومت در مقابل نفوذ پذیری آب و گرد و غبار می‌باشد. 

باکس فیبر نوری TB

باکس فیبر نوری TB مخفف عبارت Terminal Box است. این باکس فیبر نوری همانند ATB است اما دارای ابعاد بزرگتری می‌باشد. داخل این باکس پیگتیل، آداپتور و سایر تجهیزات مورد نیاز برای اتصال و مدیریت کابل‌های فیبر نوری نیاز داشته باشد قرار می‌گیرد. باکس‌های TB بر روی دیوار و در هر طبقه از ساختمان نصب می‌شود.

باکس‌های فیبر نوری یکی از تجهیزات پسیو فیبر نوری است که در دنیای ارتباطات فیبر نوری نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. با استفاده از باکس‌های فیبر نوری می‌توان مدیریت کابل‌های فیبرنوری، عملکرد و قابلیت مقیاس‌پذیری شبکه را بهبود بخشید.

نظر خود را وارد نمایید