ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

بررسی کامل تست OTDR و تفسیر نمودار آن

نتیجه تست OTDR یک گراف شبیه شکل زیر است

نمودار تست دستگاه OTDR

آیکون های مهم برای تحلیل نمودارOTDR

دستگاه OTDR

شماره 1:  فلش به سمت راست، نشان‌دهنده استفاده از لانچ کیبل در تست OTDR است. متراژ لانچ کیبل در تنظیمات OTDR مشخص شده است.

شماره 2:  یک پاره خط صاف است که فاصله بین دو رویداد پشت سر هم را نشان می‌دهد.

شماره 3: دو فلش به سمت راست است که نشان‌دهنده ابتدای مسیر تست است. اگر در ابتدای مسیر، لانچ کیبل برای OTDR تعریف نشده باشد، این علامت در ابتدای مسیر قرار می‌گیرد. اما در این نمودار، بعد از لانچ کیبل قرار دارد.

شماره 4: این علامت که به شکل قله و بعد از افت مشخص شده است، نشان‌دهنده Airgap در مسیر فیبر نوری است.  Airgap می‌تواند نشانگر ابتدا و انتهای مسیر، کانکتورها، آداپتورها و یا شکستگی‌ها باشد. برای درک بهتر، می‌توانید مطالعه‌ای در مورد Fernel backreflection داشته باشید.

علامت قله، نشانگر موارد ذکر شده در بالا است و در ادامه آن، افتی نیز مشاهده می‌شود که میزان افت را هم مشخص می‌کند.

شماره 5:  نشانگر افت در یک نقطه خاص است. این نقطه خاص می‌تواند بر اثر فیوژن کردن یا Bending (خمش) باشد.

شماره 6:  به معنای جمع کردن چند رویداد است. زمانی که چند رویداد نزدیک به هم وجود داشته باشد، دستگاه OTDR افت کلی رویدادها را به صورت این علامت نشان می‌دهد.

شماره 7:  به ظاهر نشانگر تقویت است. اما از آنجایی که در فیبرهای معمولی، تقویت وجود ندارد، این رویداد می‌تواند به خاطر فیوژن شدن یک تار با قطر هسته (Core) کمتر به یک تار با قطر هسته بزرگتر اتفاق بیفتد. در این موارد، باید تست از سمت مقابل هم انجام شود و نتیجه را با میانگین نتیجه تست در دو طرف محاسبه کرد.

نمودار دستگاه OTDR

علامت دو تا فلش به سمت چپ نشانگر انتهای مسیر است.

این علامت نشانگر انتهای آنالیز است یعنی ما در تنظیمات OTDR نخواسته ایم تا انتهای مسیر تست شود بلکه مشخص کرده ایم که تا محدوده خاص تست انجام شود.

 

IOLM چیست؟

همانطور که در شکل نمودار فوق دیدید نتیجه تست بصورت علامت نشان داده می‌شود ولی در دستگاه هایی که IOLM فعال دارند نتیجه تست بصورت گرافیکی شبیه تصویر زیر نشان داده می‌شود.

IOLM

نکته طلایی در مورد تست OTDR

با توجه به اینکه در نمودار فیبر نوری میزان افت فیوژن (Splice) با خمش (Microbending-Macrobending) با علامت شماره 5 نمایش داده می‌شود، چگونه متوجه بشویم که این رویداد خمش است یا فیوژن؟

همانطور که در مقالات قبل خوانده‌اید می‌دانید که هر چه طول موج افزایش پیدا میکند انتظار داریم که افت در ان نقطه کمتر شود.

برای مطالعه میزان افت های استاندارد می‌توانید مقاله بخش دوم آموزش OTDR را مطالعه نمایید.

بنابراین هر کجا قضیه بر عکش شد می‌توانیم بگوییم در آن نقطه خمش داریم

OTDR

امیدواریم که از سلسه مقالات OTDR که در چهار بخش ارائه شد استفاده لازم را برده باشید.

نظر خود را وارد نمایید

نظرات

  • 09/12/1402 03:31 ب.ظ
    ممنون.عالی بود