ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

پرسش‌های رایج درباره فیبر نوری

استفاده از داده های حجیم مانند انواع فیلم، بازی های آنلاین و محاسبات ابری و تبادل این داده ها روی بستر شبکه نیاز به افزایش پهنای باند قابل توجه دارد و موجب افزایش تقاضا برای اینترنت پرسرعت شده است. فیبر نوری سرعت و پهنای باند بیشتری نسبت به سیم‌های مسی سنتی فراهم می‌کند. با توجه به اینکه فیبر نوری بازار ارتباطات شبکه را متحول کرده است، ابهامات رایجی برای کاربران جدید وجود دارد که ممکن است همه قابلیت‌ها و عملکرد آن را به طور کامل درک نکنند، این مقاله برخی از متداول ترین پرسش های پرتکرار کاربران فیبر نوری را پاسخ می‌دهد:

اشتباهات رایج درباره فیبر نوری

پرسش 1: کابل های فیبر نوری بادوام نیستند؟

یک پرسش رایج درباره فیبر نوری اینست که فیبرهای نوری چقدر بادوام هستند؟ کابل‌های فیبر نوری مدرن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند مقدار مشخصی از استرس را بدون شکستگی تحمل کنند. در واقع، رشته های شیشه ای در فیبر نوری پوشش داده شده اند و می توانند در برابر شرایط آب و هوایی شدید و تنش مقاومت کنند. همچنین می توان کابل فیبر نوری مقاوم در برابر آتش سفارش داد و حتی می توان آن را با خیال راحت در آب غوطه ور کرد.

پرسش 2: کابل های فیبر نوری کمتر قابل اعتماد هستند؟

کابل های فیبر نوری در برابر تداخل الکترومغناطیسی مصون هستند زیرا به جای سیگنال های الکتریکی از پالس های نور برای انتقال داده ها استفاده می‌کنند. این پالس های نوری تحت تأثیر تداخل الکترومغناطیسی مانند تداخل فرکانس رادیویی قرار نمی‌گیرند در حالی که می‌تواند سیگنال های الکتریکی در کابل های مسی را مختل کند. الیاف شیشه یا پلاستیک، در کابل های فیبر نوری نارسانا هستند و خودشان نیز میدان های الکترومغناطیسی ایجاد نمی‌کنند. آنها همچنین در برابر میدان های الکترومغناطیسی خارجی یا "Crosstalk" مصون هستند، زیرا در هسته فیبر محدود شده اند و به بیرون تابش نمی کنند. این ویژگی باعث می‌شود کابل‌های فیبر نوری در محیط‌هایی با منابع الکترومغناطیسی زیاد، مانند خطوط برق و مجاور تجهیزات صنعتی، قابل اعتمادتر باشند.

پرسش 3: کابل های فیبر نوری بسیار گران هستند؟

هزینه کابل های فیبر نوری در سال های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. علاوه بر این، مزایای بلند مدت کابل‌های فیبر نوری، مانند سرعت و قابلیت اطمینان بیشتر و هزینه‌های نگهداری کمتر، غالبا سبب کاهش هزینه‌های بعدی هم می شوند. به عنوان مثال، مقدار داده ای که باید منتقل شود می‌تواند بر هزینه کابل های فیبر نوری تأثیر بگذارد. در برخی موارد، کابل فیبر نوری با ظرفیت بالاتر ممکن است برای مدیریت حجم زیادی از داده های ارسالی مورد نیاز باشد، این مورد می‌تواند هزینه کابل را بالا ببرد، اما همزمان می‌تواند در دراز مدت مصرف تعداد زیادی کابل کم ظرفیت تر را کاهش دهد و در هزینه ها صرفه جویی کند.

پرسش 4: نصب کابل فیبر نوری پیچیده تر است؟

تا حدودی درست است که نصب و نگهداری فیبر نوری به مهارت ها و تجهیزات تخصصی نیاز دارد، اما آسان تر از نصب و نگهداری سیم های مسی سنتی است. در واقع، نگهداری فیبر نوری در برخی موارد آسان‌تر است، زیرا کمتر در معرض آسیب ناشی از عوامل محیطی مانند رطوبت، تغییرات دما و تداخل الکترومغناطیسی است. همچنین با توسعه فناوری ساخت کانکتورهای فیبر نوری، در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و نصب و نگهداری سیستم های فیبر نوری را آسان تر و سریع تر کرده است. استفاده از کانکتورهای Multi-fibre Push-On (MPO)، کانکتورهای Field-Terminated ، اتصالات فیوژن و کانکتورهای Small Form-Factor، همگی نصب فیبر را آسان‌تر و سریع‌تر کرده‌اند.

پرسش 5: کابل های فیبر نوری قابل خم شدن نیستند؟

کابل های فیبر نوری تا حدی قابل خم شدن هستند و به گونه ای طراحی شده اند که انعطاف پذیر و بادوام باشند. الیاف داخل کابل معمولاً با یک لایه محافظ سیلیکونی یا آکریلات (Silicone  یا Acrylate) پوشانده شده اند که از آسیب ناشی از خم شدن یا استرس جلوگیری می‌کند. این کابل ها با حداقل شعاع خمشی طراحی شده اند - حداقل شعاعی که در آن کابل می تواند بدون آسیب رساندن به الیاف خم شود. بیشتر اوقات، این شعاع می تواند از 10 تا 30 برابر قطر کابل باشد.

پرسش 6: فیبر در مرکز خود سوراخ دارد؟!

این ایده که فیبر نوری سوراخی در مرکز خود دارد یک اشتباه رایج است. فیبر نوری از یک رشته بسیار نازک یا "هسته" از مواد شفاف مانند پلاستیک یا شیشه تشکیل شده است که توسط لایه ای از مواد روکش با ضریب شکست کمتر احاطه شده است. این لایه معمولاً توسط یک پوشش محافظ یا لایه بافر احاطه شده است. نور مورد استفاده برای ارتباط یا انتقال از طریق فیبر نوری از طریق هسته فیبر عبور می کند و نه از سوراخی در مرکز!

ساختار تار فیبر نوری

پرسش 7: فیبر مالتی مود چند رشته ای است؟

در مقایسه با کابل های Single Mode برخی فکر می‌کنند کابل Multimode چند تار فیبر نوری دارد در صورتیکه که کابل مالتی مود هم فقط یک تار فیبر نوری دارد و فقط نحوه انتشار سیگنال نوری در آن متفاوت است.

نظر خود را وارد نمایید

نظرات

  • 16/12/1402 09:49 ق.ظ
    عالی بود