ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

انبار گردانی سورین نت

بررسی اجمالی و کاربردهای کابل فیبر نوری MTP®/MPO نوع B

کابل های فیبر نوری MTP®/MPO دارای کانکتورهای چند کور (Core) هستند که عملکردی سازگارتر و قابل اعتمادتری را در کابل کشی پر تراکم و با افت کم ارائه می دهند. بنابراین به بخش جدایی ناپذیر از انتقال داده 40G/100G در مراکز داده بزرگ تبدیل می‌شوند. از این رو، استانداردهای TIA سه نوع قطبیت فیبر MTP®/MPO را تعریف می کنند: نوعA، نوعBو نوعC. کابل های فیبر نوری MTP®/MPO با انواع مختلف قطبیت فیبر ممکن است، کاربردهای کابل کشی متفاوتی داشته باشند. در این مقاله به طور عمده کابل های فیبر نوری MTP®/MPO نوعB  و کاربردهای آنها را معرفی خواهیم کرد. 

فهرست مطالب

  • بررسی اجمالی کابل فیبر نوری MTP®/MPO نوعB
  • دسته بندی کابل فیبر نوری MTP®/MPO نوعB
  • کاربردهای کابل فیبر نوری MTP®/MPO نوعB

بررسی اجمالی کابل فیبر نوری MTP®/MPO نوعB

درکابل MTP®/MPO نوعB از یک کانکتور key-up در هر دو انتهای آنها استفاده شده است. کابل MTP®  نوعB که اغلب به عنوان کابل MTP® 40 گیگابیت بر ثانیه شناخته می‌شود، بسیار پر کاربرد می‌باشند. این کابل را می‌توان به طور مستقیم بین ترنسیورهای فیبر نوری +40G QSFP خود وصل نمایید. همانطور که در نمودار مشاهده می‌کنید، چینش تارها در دوسر کابل نوعB "برعکس شده" است و پین 1 کانکتور اول را به پین 12 کانکتور دوم وصل می کنیم.


دسته بندی کابل فیبر نوری MTP®/MPO نوعB

کابل فیبر نوری MTP®/MPO نوعB را بر اساس نوع عملکرد می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: کابل‌های ترانک MTP®/MPO و کابل‌های breakout MTP®/MPO-LC. کابل‌های ترانک MTP®/MPO بسته به نوع کانکتور، به نوع (مادگی-مادگی)، (مادگی-نر) و (نر-نر) تقسیم نمود. هنگام اتصال دو ترنسیور+40G SR4 QSFP به صورت موازی، فقط باید از کابل‌های (ماده-ماده) نوع B MTP®/MPO  استفاده شود.

توجه: کانکتورهای MTP®/MPO از نظر جنسیت می‌توانند به کانکتور ماده و کانکتور نر تقسیم شوند. کانکتور مادگی پین راهنما ندارد، در حالی که کانکتور نر دارای دو پین (دو زائده فلزی کوچک) راهنماست. اتصالات بین کانکتورهای فیبر نوری به طور دقیق با پین تراز می‌شوند و دو کانکتور MTP® که به هم متصل می‌شوند باید نر و مادگی باشند. 

تصویر1: جدول مشخصات کابل فیبر نوری MTP®/MPO  نوعB

تصویر 2: انواع کابل MTP® قطبیت نوعB

این جدول مشخصات فنی انواع کابل‌های فیبر نوری MTP®/MPO نوعB را نشان می‌دهد که معمولا در مراکز داده پر تراکم برای انتقال داده با سرعت ۴۰ تا ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه کاربرد دارند.

کاربردهای کابل فیبر نوری MTP®/MPO نوعB

به دلیل ساختار خاص کابل‌های MTP®/MPO نوعB، برای اتصال کانکتور نری  MTP®/MPO، معمولا به یک کابل فیبر نوری MTP®/MPO با کانکتور مادگی نیاز است. پین راهنمای کانکتور نری برای اطمینان از همراستایی است.  و در واقع یک ویژگی مهم در طراحی کانکتورها است که برای اتصال صحیح و دقیق دو قطعه کانکتور به یکدیگر بسیار حیاتی است. این پین‌های راهنما وظیفه دارند تا همراستایی صحیح بین دو قطعه کانکتور را تضمین کنند. اتصال دو کانکتور مادگی یا دو کانکتور نری می‌تواند باعث افت نور یا آسیب به اتصالات فیبر شود. مثال‌های زیر بر کاربرد کابل‌های فیبر نوری MTP®/MPO نوعB با کانکتور مادگی تمرکز دارد.

اتصال مستقیم 40G به 40G: کابل ترانک MTP®/MPO نوعB مادگی به مادگی

به غیر از انتقال اطلاعات 40G که در بالا ذکر شد، همچنین از کابل‌های ترانک نوعB (مادگی به مادگی) می‌توان برای اتصال مستقیم سوئیچ به سوئیچ بدون استفاده از پچ پنل‌های فیبر نوری استفاده کرد. شکل زیر اتصال دو سوئیچ 40G سیسکو را با استفاده از کابل 12 فیبر MTP®  مادگی را نشان می‌دهد.

تصویر 3: کابل MTP 12 فیبر ماده به مادگی نوع B در اتصال 40G

با استفاده از یک آداپتور MTP®، می‌توان از یک کابل ترانک MTP® با قطبیت فیبر نوعB برای اتصال پچ پنل و یک ترنسیور QSFP+ SR4 استفاده کرد.

اتصال مستقیم 40G به 4×10.5Gbps: کابل‌های Breakout MTP® با قطبیت نوعB، کانکتور MTP® به کانکتور LC

چگونه می‌توان بین یک سوئیچ  40Gو یک سوئیچ 10G اتصال برقرار کرد؟ این مشکل به راحتی با استفاده از یک کابل های MTP®-4xLC breakout مادگی نوعB قابل حل است. شکل زیر نشان می‌دهد که چهار ترانسیور(فرستنده گیرنده) 10GBASE-SR با یک ترنسیور 40GBASE-SR4 با یک کابل MTP®-4xLC breakout به طور مستقیم به هم متصل می‌شوند.

تصویر 4: کابل شکست 8 فیبر نوع B MTP®-LC در اتصال 40G

اتصال 40G به 40G: کابل‌های ترانک و کابل‌های MTP® Breakout نوعB

برای دستیابی به شبکه فیبر با کارایی بالا می‌توان از کابل MTP® Trunk و کابل Breakout با هم استفاده کرد. شکل ۵ اتصال ترنسیورهای 10GBASE-LR SFP+را نشان می‌دهد که با یک کابل MTP® Trunk نوعB و دو کابل MTP® Breakout نوعB به هم متصل شده‌اند. این راه‌حل ایده‌آلی برای اتصال دو سوئیچ سیسکو 40G در یک مرکز داده با تکمیل اتصال مستقیم کابل‌های فیبر نوری MTP®  از طریق پچ پنل‌های فیبر نوری MTP®/MPO است، زیرا این راه‌حل نقش مهمی در ساده‌سازی کابل‌کشی و انجام انتقال داده پر سرعت فیبر نوری داشته‌ است.

تصاویر 5: نوع B MTP® Trunk کابل و کابل شکست در اتصال 10G

خلاصه

کابل فیبر MTP®/MPO Type-B با رابط چند کور(Core) منحصر به فرد خود، انتقال داده با سرعت بالا را تسهیل کرده است. شما می‌توانید با توجه به نیازهای مختلف کابل مناسب، رابط مناسب و روش اتصال صحیح را انتخاب نمایید. کابل های فیبر نوری MTP®/MPO  با 8 یا 12 کور نوعB  می تواند اتصال بین ماژول های 40G باهم یا 40G به 4 عدد 10G را انجام دهد.که این کار باعث صرفه جویی در فضای کابل کشی در مراکز داده شده و از همه مهمتر می تواند ارتباطات G۱۰۰/G۴۰ را به وسیله یک کابل MTP®/MPO انجام دهد.

نظر خود را وارد نمایید