ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

ارتباطات پر سرعت با XGS-PON

همانطور که می‌دانید تقاضا برای تجربه‌ی آنلاین مانند ویدیوهای با کیفیت 4K/8K، کلاس‌ها‌ و جلسات آنلاین، ویدیو کنفرانس‌ها و بازی‌های آنلاین به طور چشمگیری رو به افزایش است و کاربران به دنبال افزایش پهنای باند هستند. به همین علت اپراتورها با چالش روبرو هستند که چگونه نیازهای متنوع کاربران را برآورده کنند در حالی که هزینه، پهنای باند و پایداری را، به ویژه در فواصل طولانی در نظر بگیرند. در پاسخ به این تقاضاها، XGS-PON  به عنوان یک راهکار برای ارتقای ظرفیت و عملکرد شبکه به وجود آمد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد XGS-PON در اختیارتان قرار دهیم.

سیر تکاملی فناوری PON

PON (Passive Optical Network)، یک فناوری ارتباطات فیبرنوری است که طراحی شده تا خدمات اینترنت با سرعت بالا را به کاربران نهایی ارائه دهد. این فناوری از گروه Full Service Access Network (FSAN) منشأ گرفته است، که منجر به ایجاد فناوری Asynchronous PON (APON) براساس استانداردهای ITU-T شده است. APON با استفاده از حالت انتقال ناهمزمان (ATM) برای ارتباطات جایگزین گزینه‌های گران‌قیمت‌تر شد. با پیشرفت فناوری، Broadband PON (BPON) ظاهر شد، که به سرعت توسط Ethernet PON (EPON) جایگزین شد. پس از آن، Gigabit PON (GPON) با ارائه پهنای باند بیشتر و خدمات چندمنظوره به وجود آمد. GPON به دلیل خدمات سه‌گانه (Voice, Video, Data)  و ارائه QoS یک جایگزین مقرون به صرفه‌ برای EPON است.

در سال‌های اخیر، فناوری XGS-PON (شبکه پسیو نوری 10 گیگابایتی متقارن) به طور کامل توسعه یافته و با دارا بودن پهنای باند بالا به شهرت رسیده است. این فناوری با ارائه پهنای باند بالا و ارتباط سریعتر‌ در مقایسه با EPON  و GPON، پشتیبانی از نرخ داده‌های متقارن تا 10Gb/s با QoS یکپارچه آن را به یک راهکار مقرون به صرفه‌ تبدیل کرده است.

اجزای شبکه XGS-PON

XGS-PON OLT

از مهمترین اجزای PON، از جمله XGS-PON، دستگاه OLT قرار دارد که در سایت مرکزی ارائه‌دهندگان خدمات پهنای باند واقع شده است. به علت استفاده از تقسیم کننده‌های فیبر نوری (اسپلیتر فیبر نوری) دستگاه OLT XGS-PON به‌طور موثر داده‌های یکسان را به تمامی ترمینال‌های شبکه نوری (ONTs) ارسال می‌کند. حداکثر فاصله قابل پشتیبانی برای ارائه سرویس توسط XGS-PON صد کیلومتر می‌باشد و می‌تواند به 256 مشترک سرویس‌دهی نماید.

XGS-PON ONT/ONU

با استفاده از اسپلیترهای فیبر نوری می‌توان در مسیر Downstream داده‌ها را برای 128 دستگاه ONT تامین نمود که طبق استاندارد IEEE به عنوان ONU شناخته می‌شوند. همانطور که می‌دانید ONT به مودم‌های فیبر نوری اطلاق می‌شود که برای مصارف خانگی و یا شرکت‌های کوچک استفاده می‌شود در صورتی که دستگاه ONU نوع دیگری از مودم‌های فیبر نوری است که تعداد پورت‌های بیشتری دارد و اغلب این دستگاه برای سازمان‌ها و ارگان‌ها با تعداد کاربران بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشرفت‌های اخیر در Packaging ،Optic و طراحی تراشه، هزینه ONTهای 10GPON را به طور قابل توجهی کاهش داده و آن‌ها را به سطح ONTهای GPON نزدیک‌تر کرده است. XGS-PON ONTs از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و قطعات سخت افزاری مشترک را برای کاربرد‌های FTTH و 5G فعال می‌کند. ناگفته نماند که با افزایش سرعت XGS-PON عملکرد شبکه بهبود یافته است.(برای اطلاعات بیشتر در مورد 10GPON می‌توانید به مقاله راهنمای کامل 10GPON و نمای کلی GPON مراجعه کنید.)

+XGS-PON SFP

ماژول فیبر نوری استفاده شده در XGS-PON توانایی ارسال 10Gbps در مسیر Downstream و Upstream را دارد و از کوپلرهای WDM که در داخل آن تعبیه شده استفاده می‌کند و Dataها را بر روی یک تار فیبر نوری ارسال و دریافت می‌نماید. بدیهی است که این ماژول‌های فیبر نوری از طول موج 1577nm در مسیر Downstream و 1270nm در مسیر Upstream پشتیبانی می‌کند.

ویژگی‌های XGS-PON

افزایش بهره‌وری شبکه (Enhanced Network Efficiency):

XGS-PON به طور قابل توجهی پهنای باند داده را در فواصل بلند نسبت به GPON یا سایر راه‌حل‌های point-to-point افزایش می‌دهد. با افزایش پهنای باند در XGS-PON می‌توان هزینه‌ها را در زیرساخت‌های شبکه فیبر نوری کاهش داد و پوشش دهی وسیعی را برای کاربران فراهم آورد.

Improved Reliability:

XGS-PON انعطاف‌پذیری و استحکام شبکه را از طریق معماری point-to-multipoint روی فیبر نوری افزایش می‌دهد.

پشتیبانی از پهنای باند گسترده (Expanded Bandwidth Support):

XGS-PON با سرعت 10Gbps به ارائه دهندگان خدمات پهنای باند این امکان را می‌دهد تا نیازهای برنامه‌های کاربردی با پهنای باند بالا را برآورده کنند و دسترسی به اینترنت پر سرعت را برای کاربران نهایی فراهم می‌کند.

کاهش تاخیر Reduced Latency:

XGS-PON  با به حداقل رساندنLatency، عملکرد شبکه را بهبود می‌بخشد و ویژگی‌هایی را برای برنامه‌هایی که به Latency کمتری نیاز دارند مانند streaming media و cloud computing ارائه می‎‌دهد که این امر منجر به رضایت کاربر و پاسخگویی آسان‌تر می‌شود. 

امنیت پیشرفته (Advanced Security):

شبکه XGS-PON دارای فناوری رمزگذاری پیشرفته است که امنیت داده‌های کاربران را تقویت می‌کند، همچنین از شبکه‌های ارائه دهندگان خدمات در برابر حملات مخرب یا دسترسی غیر مجاز محافظت می‌کنند. 

 

 XGS-PON نشان از یک پیشرفت و انقلاب در فناوری شبکه است که محدودیت‌های پهنای باند نسخه‌های قدیمی را بر طرف کرده و اتصال فوق سریعی را تعریف نموده. تکامل فناوری PON و اجزای XGS-PON  که شامل OLT ، ONT/ONU  و +SFP می‌باشد بر ارائه خدمات اینترنت پر سرعت تاکید دارد. با افزایش عملکرد، شبکه پایدار، پشتیبانی از پهنای باند افزایش یافته، کاهش Latency و امنیت پیشرفته ،  XGS-PONبه عنوان یک راه حل مقرون به صرفه نوید دهنده سرعت بالا و اتصال بهبود یافته است. این فناوری نقش مهمی در شکل دادن به آینده اتصال دیجیتال در صنایع مختلف دارد.

نظر خود را وارد نمایید