ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

راهنمای جامع کانکتور MTP

کانکتور فیبرMTP یکی از اجزای پر کاربرد در شبکه های فیبر نوری با تراکم بالا مانند مراکز داده و مراکز کنترل صنعتی است. متخصصان شبکه استقبال زیادی از این کابل در شبکه های پر سرعت 40G/100G/400G داشته اند. در ادامه با جزئیات بیشتری در زمینه کانکتور MTP آشنا خواهید شد.


کانکتور®MTP و MPO چیست؟


کانکتور ®MTP مخفف عبارت Multi-fiber Termination Push-on است و یک علامت تجاری ثبت شده توسط کمپانی US Conec  است. این کانکتور در واقع نسخه ارتقا یافته کانکتورهای MPO است که از لحاظ کارایی وعملکرد نوری و مکانیکی نسبت به کانکتورهای MPO معمولی بهبود یافته است. در مقایسه بین کابل های ®MTP و MPO، برتری ®MTP از تمام جوانب به اثبات رسیده است.
هر دو کانکتور فیبر نوری MTP و MPO مطابق با استاندارد بین المللی "IEC-61754-5" و استاندارد آمریکایی "TIA-604-5 (FOCIS5)" هستند، که نشان می‌دهد این دو نوع کانکتور تا حدودی با هم سازگار هستند.
اگرچه ابعاد کانکتورهای فیبر نوری MTP/MPO شبیه کانکتورهای معمولی SC است، اما تراکم کانکتورهای کابل فیبر نوری MTP/MPO نسبت به کانکتورهای SC چندین برابر افزایش یافته است که این امر باعث صرفه جویی قابل توجهی در فضا و منابع برای اجرای فیبر نوری می‌شود. در ادامه اجزای تشکیل دهنده کانکتور کابل MTP به صورت تصویری شرح داده شده است.جهت آشنایی با نحوه استفاده از ابزار مخصوص برای تغییر نری - مادگی و قطبیت کانکتور  MTP® PRO کلیک کنید.

تصویر 1 : اجزا تشکیل دهنده کانکتور ®MTP


کانکتور MTP Elite یک نسخه بسیار کارآمد از کانکتورMTP استاندارد است. این کانکتور می‌تواند میزان افت سیگنال (insertion loss) را تا ۵۰% در مقایسه با کانکتورهای MTP استاندارد و کانکتورهای MPO سنتی کاهش دهد. جزئیات این مقایسه در ادامه ارائه خواهد شد.


کانکتوری نری MTP و رابط ماده چیست؟


کانکتور فیبر نوری MTP یک کانکتور پر تراکم است که برای اتصال چندین رشته فیبر نوری به صورت همزمان استفاده می شود. اجزای تشکیل دهنده کانکتور MTP عبارتند از:
• فیبر نوری: رشته‌های شیشه ای نازکی که نور را منتقل می کنند.
• غلاف: پوششی محافظ که از فیبرهای نوری را در برابر آسیب‌های فیزیکی محافظت می‌کند.
• اجزای اتصال: قطعات داخلی کانکتور که فیبرهای نوری را در سر جایشان نگه می‌دارند و امکان برقراری اتصال را فراهم می‌کنند.
• حلقه فلزی: حلقه ای فلزی که برای استحکام و دوام کانکتور به کار می‌رود.
• پین (سوزنPIN): پین های فلزی کوچکی که connector نر را از ماده متمایز می‌کنند. کانکتور نر دارای دو پین است، در حالی که کانکتور ماده پین ندارد. پین ها همچنین به تراز صحیح کانکتورها در هنگام اتصال کمک می کنند.
• درپوش گرد و غبار: درپوشی برای محافظت از کانکتور در برابر گرد و غبار و آلودگی زمانی که به کابل متصل نیست می‌باشد.
برای اتصال دو کانکتورMTP، یک کانکتور باید نر و دیگری ماده باشد. در یک سیستم MTP، جنسیت (نر/ماده)، جهت (KeyUp/KeyUp، یا KeyUp/KeyDown) و هم‌ترازی انتهای روکش (صاف یا زاویه دار) همگی بر قطبیت MTP تأثیر می‌گذارند.
قطبیت (Pinout) در ارتباطات فیبر نوری به همخوانی بین فرستنده (Tx) و گیرنده (Rx) لینک فیبر نوری اشاره دارد. تنها زمانی که کانکتور فیبر با قطبیت صحیح وصل شود، فرآیند انتقال دیتا به صورت عادی انجام خواهد شد. سه روش (نوع A، نوع B و نوع C) برای پیکربندی قطبیت سیستم وجود دارد که توسط استاندارد TIA-568 تایید شده است و برای کابل های ترانک MTP مختلف قابل استفاده هستند. 


تصویر2: کانکتور نر و ماده MTP

مزایای کانکتورهای MTP

اگرچه کانکتورهای فیبر MPO و کانکتورهای فیبرMTP از نظر شکل ظاهری و نوع اتصال (نوع کوپلینگ) فشاری چندگانه (SNAP) استفاده می کنند، اما کانکتورهای MTP که توسط کمپانی US Conec ساخته شده‌اند برای بهبود عملکرد نوری و مکانیکی از ویژگی‌های طراحی منحصر به فردی برخوردارهستند. در ادامه به شرح جزئیات سه مورد از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

نصب ساده و سریع


نصب سیستم MTP نسبت به سیستم‌های فیبر سنتی بسیار سریع‌تر است، به طوری که تا ۷۵ درصد در زمان صرفه‌جویی می‌شود. یکی از دلایل این سرعت، طراحی کانکتور MTP با قابلیت جدا شدن بدنه است که این ویژگی چند مزیت دارد:
1.امکان بازبینی و ترمیم سر ferrule (فِرُول): با جدا شدن بدنه، به راحتی می‌توان وضعیت سر ferrule را بررسی کرد و در صورت نیاز آن را دوباره صیقل داد
2. تغییر سریع نوع کانکتور: نوع کانکتور (نریا ماده بودن) قابل تغییراست. این موضوع باعث می‌شود در صورت نیاز، به راحتی بتوان نر یا ماده بودن کانکتور را تغییر داد، بدون اینکه نیاز به تهیه کانکتور جدیدی باشد.
بنابراین، کانکتورهای MTP با بدنه جدا شدنی، راه‌ حلی آسان و مؤثر برای کاربران فراهم می‌کنند، چه قبل از اتصال کابل به کانکتور و چه بعد از آن.

تصویر 3: محفظه قابل جابجایی کانکتور MTP®


انعطاف‌پذیری


کانکتور فیبر نوری MTP با چهار نوع مختلف روکش محافظ کابل (strain relief boot) عرضه می‌شود که انعطاف‌پذیری بیشتری را برای استفاده با انواع کابل‌ها در کاربردهای مختلف فراهم می‌کند. علاوه بر این، روکش‌های محافظ انعطاف‌پذیر به کابل اجازه می‌دهند تا در زوایای مختلف از صفر تا ۹۰ درجه خم شوند که مدیریت کابل در فضاهای تنگ را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد.


پایداری


داخل کانکتور فیبر نوری MTP یک گیره فلزی (metal pin clamp) وجود دارد که به حذف مشکلات افت پین و نیروی فنر مرکزی کمک می‌کند. طراحی فنر به گونه‌ای است که فضای خالی بهینه برای دسته‌های چندتایی فیبر (ribbon) ایجاد می‌کند تا از آسیب به فیبرها جلوگیری شود.
کانکتورهای MTP از فِرُول‌هایی (ferrule) ساخته شده‌اند که با ترموپلاستیک قالب‌گیری شده‌اند. این ماده در برابر تغییرات دما مقاومت بیشتری دارد. همچنین، جنس فِرُول، قطر ثابتی را برای سوراخ‌های راهنما (guide holes) حفظ می‌کند که منجر به اتصالات فیزیکی قابل اعتمادتر می‌شود.
کانکتور MTP از یک ساختار قفل کشویی استفاده می‌کند که به دو کانکتور اجازه می‌دهد تا در هنگام اتصال تحت تأثیر نیروی خارجی، تماس فیزیکی خوبی با فِرُول حفظ کنند.
بر اساس تجربه‌ی به‌دست‌آمده، پین راهنمای تراز (alignment guide-pin) بعدها به یک پین بیضی شکل با دقت بالاتر بهینه شد است. این تغییر به طور قابل توجهی ساییدگی و گرد و غبار روی سوراخ راهنما را که ناشی از چندین بار اتصال و جداسازی است را کاهش می‌دهد و در نتیجه پایداری و دوام را بهبود می‌بخشد.

سوالات متداول در رابطه با کانکتورهای MTP

این بخش به سوالات متداول مربوط به اجزای کانکتور فیبر نوری MTP و نگهداری آن پاسخ می‌دهد.

سوال: فِرُول MT چیست؟


MT  مخفف "mechanically transferable" (قابل انتقال مکانیکی) است. فِرُول MT یک فِرُول پلاستیکی چند فیبری با سطح مقطع مربع شکل به ابعاد 6.4 در 2.5 میلی‌متر و فواصل فیبر 0.25 میلی‌متر است که به طور گسترده در کانکتورهای MPO/MTP استفاده می‌شود.
برخلاف فِرُول‌های به کار رفته در سایر کانکتورهای فیبر نوری، فِرُول MT درون یک کانکتور MPO/MTP از یک پلیمر قالبی با دقت بالا و پر شده از شیشه به جای مواد سرامیکی ساخته شده‌است. این فناوری امکان اتصال چندین فیبر با دقت و تراکم بالا را برای دستیابی به افت کم در هر فیبر را فراهم می‌کند.


تصویر 4: فرول MT در کانکتور®MTP

تمیز کردن کانکتورهای MTP

مانند سایر کانکتورهای فیبر نوری، تمیز کردن فیبر در فرآیند ساخت کانکتور MTP و همچنین در حین استفاده از آنها الزامی است. فرایند تمیز کردن کانکتورهای MTP همیشه شامل سه مرحله است: بررسی، تمیز کردن و بررسی مجدد.
۱. بررسی (Inspect): با استفاده از میکروسکوپ، مطمئن شوید که هیچ گرد و غباری در هیچ یک از دو کانکتور وجود ندارد، زیرا با آلوده شدن یکی از آنها، آلودگی می تواند به دیگری منتقل شود.
۲. تمیز کردن (Clean): با استفاده از ابزار تمیز کننده MTP که مخصوص این کانکتورها طراحی شده است، سطح انتهایی کانکتورهای MTP را تمیز کنید تا آلودگی ها از بین بروند.
۳. بررسی مجدد (Reinspect): بعد از تمیز کردن، مجددا با میکروسکوپ بررسی کنید تا از تمیزی کامل کانکتورها اطمینان حاصل نمایید.

نظر خود را وارد نمایید