ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

سرعت انتقال 402 ترابیت در ثانیه روی فیبر معمولی

پنجشنبه, 28 تیر 1403

دانشگاهیان موسسه تحقیقات فوتونیک آستون (Aston Institute of Photonic Research) بخشی از تیمی هستند که داده‌ها را با سرعت 402 ترابیت در ثانیه ارسال می‌کنند. این رکورد، رکورد قبلی آنها یعنی 301 ترابیت در ثانیه را نیر پشت سر گذاشت.

آنها اولین سیستم انتقال نوری را ساختند که شش باند طول موج را پوشش می‌دهد.

در مقایسه با سرعت اتصال اینترنت نتفلیکس که برای تماشای فیلم HD به حدود 3 مگابیت بر ثانیه یا بالاتر پهنای باند نیاز دارد، این سرعت بیش از 100 میلیون بار سریعتر است. این سرعت با استفاده از طیف گسترده‌تر، با استفاده از شش باند به جای چهار باند قبلی، که ظرفیت اشتراک‌گذاری داده‌ها را افزایش می‌داد، به دست آمد. لازم به ذکر است در حالت معمول فقط یک یا دو باند استفاده می شود.

تیم تحقیقاتی بین المللی شامل پروفسور ولادک فوریسیاک، دکتر یان فیلیپس دکتر مینگ مینگ تان، دکتر الکساندر دونودین و خانم دینی پراتیوی بود که همگی اعضای موسسه فناوری های فوتونیک استون دانشگاه (AIPT) هستند. این تحقیق توسط دکتر بن پوتنام و دکتر روبن لوئیس از فوتونیک موسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات (NICT) که در توکیو، با آزمایشگاه‌های نوکیا بل، ایالات متحده آمریکا، آمونیکس، هنگ کنگ، دانشگاه پادووا مستقر است، انجام شده است.

آنها با هم با ساختن اولین سیستم انتقال نوری با پوشش شش باند طول موج (O، E، S، C، L و U) که ​​در ارتباطات فیبر نوری استفاده می شود، به این موفقیت دست یافتند. دانشگاه آستون به طور خاص با ساخت مجموعه‌ای از تقویت‌کننده‌های باند U که طولانی‌ترین بخش از طیف طول موج ترکیبی است، کمک کرد.

فیبرهای نوری رشته‌های لوله‌ای کوچکی از شیشه هستند که برخلاف کابل‌های مسی معمولی که نمی‌توانند داده‌ها را با چنین سرعتی تبادل کنند، اطلاعات را با استفاده از نور منتقل می‌کنند.

در این شیوه جدید علاوه بر افزایش ظرفیت پهنای باند (تقریباً یک سوم)، امکان استفاده از «فیبر استاندارد» که در حال حاضر در مقادیر زیادی در سراسر جهان مستقر شده است فراهم می باشد، به عبارتی نیازی به نصب کابل های تخصصی جدید هم ندارد.

با افزایش تقاضا برای داده ها از سوی مشاغل و افراد، این کشف جدید می تواند به ثابت نگه داشتن قیمت پهنای باند علیرغم بهبود ظرفیت و سرعت کمک کند. به گفته دکتر فیلیپس از دانشگاه استون «این یافته می تواند به افزایش ظرفیت در یک فیبر منفرد کمک کند تا جهان سیستمی با عملکرد بالاتر داشته باشد.»

انتظار می رود این فناوری جدید سهم قابل توجهی در گسترش ظرفیت ارتباطی زیرساخت های فیبر نوری داشته باشد زیرا در آینده خدمات انتقال داده را به سرعت بهبود می بخشد.

نتایج آزمایش به عنوان یک مقاله پس از مهلت در چهل و هفتمین کنفرانس بین المللی ارتباطات فیبر نوری (OFC 2024) در ایالات متحده آمریکا در 28 مارس پذیرفته شد. همچنین برای کمک به حمایت از برخی از اقدامات آتی در این زمینه، دانشگاه استون بودجه ای را از EPSRC (UKRI)، انجمن سلطنتی (کمک مالی تبادل RS با NICT) و اتحادیه اروپا (شبکه آموزش اروپایی) دریافت کرده است.

نظر خود را وارد نمایید