ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

مراحل نصب کیستون CAT5e و CAT6

در عصر دیجیتال و فناوری ارتباط  پر سرعت و پایدار در شبکه‌ها بسیار ضروری است. هر چند بسترهای فیبر نوری جایگزین بسیاری از کابل‌های مسی شده اند اما همچنان توزیع شبکه از سوئیچ‌های Access تا Endpointها با کابل های مسی و کانکتورهای مرتبط با آن است. در این متن سعی شده تا راهنمای جامع و کاربردی برای نصب کیستون‌های Cat5e و Cat6 را ارائه دهیم تا بتوان عملکرد شبکه را بهبود بخشیم. 

Keystone Jack Termination Basics

قبل از اقدام برای نصب و اتصال جک‌های Keystone Cat5e/Cat6، بسیار مهم است که درک کاملی از RJ45 keystone jack و نقش آن‌ در ایجاد یک ارتباط پایدار و قابل اعتماد داشته باشیم. درک درست از کیستون RJ45 این اطمینان را ایجاد می‌کند تا اتصالات صحیح و عملکرد شبکه بهبود یابد. 

Keystone Jacks چیست؟

جک‌های کیستون به عنوان اتصالات یا کانکتورهای Modular در شبکه سازی و ترمینه کردن به کابل‌های شبکه (Ethernet cables) و اتصال آن‌ها به wall plates یا پچ پنل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اتصالات در انواع مختلفی مانند کیستون‌های شبکه طراحی و تولید می‌شوند. ناگفته نماند که این کیستون‌ها با استانداردهای مربوط به کابل‌های شبکه Cat5e ،Cat6 و Cat6a هماهنگ هستند که معمولا شامل هشت پین (8P8C) هستند. جک‌های Keystone RJ45 برای اتصالات شبکه پایدار و با سرعت بالا ضروری هستند و از اتصال سیم‌ها به پین‌ها برای انتقال سیگنال‌های مناسب و داده‌ها در تنظیمات شبکه محلی استفاده می‌شوند.

Keystone Cat5e برای سرعت‌های 1000Mbps (1Gbps) رتبه بندی شده‌اند و اغلب برای شبکه‌های خانگی و مشاغل کوچک بسیار مناسب هستند از طرفی Keystone Cat6 برای سرعت‌های تا 10Gbps رتبه بندی شده و برای شبکه‌های پر سرعت همانند شبکه‌هایی که در مشاغل بزرگ یا Data Centerها هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر دو نوع جک Keystone RJ45 در انواع رنگ‌ها و پیکربندی‌ها برای تطبیق با نیازهای مختلف طراحی و تولید شده‌اند.

استانداردهای سیم کشی T568A و T568B

T568A و T568B دو استاندارد سیم‌کشی کابل شبکه هستند که ترتیب 8 رشته سیم با رنگ های مختلف را در اتصال با کانکتور و یا کیستون مشخص می کند. این استانداردها پین‌های مخصوصی را برای هشت سیم درون کابل اترنت تعریف می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که کابل‌ها در نصب‌های مختلف به طور یکنواخت وصل می‌شوند.

اصلی‌ترین تفاوت بین استانداردهای T568A و T568B ترتیب اتصال سیم‌ها به پین‌های اتصال‌دهنده RJ45 است. استاندارد T568A تخصیص پین متفاوتی برای پین‌های 1 و 3 دارد نسبت به استاندارد T568B (همانطور که در زیر نشان داده شده است.)

استانداردهای سیم کشی T568A  و  T568B

تفاوت بین استانداردهای T568A و T568B

در استاندارد T568A، پین‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  1. سفید - سبز
  2. سبز
  3. سفید - نارنجی
  4. آبی
  5. سفید - آبی
  6. نارنجی
  7. سفید - قهوه‌ای
  8. قهوه‌ای

و در استانداردT568B  ترتیب پین‌ها به شرح زیر است:

  1. سفید - نارنجی
  2. نارنجی
  3. سفید - سبز
  4. آبی
  5. سفید - آبی
  6. سبز
  7. سفید - قهوه‌ای
  8. قهوه‌ای

هر دو این استانداردها برای اتصال کابل‌های اترنت استفاده می‌شوند، اما اغلب کاربران از استاندارد T568B استفاده می‌کنند و در بسیاری از نصب‌های اترنت، استفاده از آن توصیه می‌شود.

انواع RJ45 Keystone Jacks

کانکتورهای کیستون بسیار متنوع هستند زیرا انواع متعددی از آن‌ها را می‌توان بر روی یک پچ پنل نصب نمود. این کیستون‌ها به شکل‌های unshielded و shielded در بازار عرضه می‌شوند. هر کدام از کیستون‌های RJ45 دارای برچسب و ترتیب رنگ منحصر به فرد هستند. سه نوع رایج این کیستون‌ها عبارتند از:

دو جفت استاندارد در سمت راست و دو جفت متغیر در سمت چپ وجود دارد. استاندارد A در ستون مرکزی و استاندارد B در سمت چپ قرار دارد. هر دو استاندارد A و B برای سمت راست جک اعمال می‌شود. جعبه تک رنگ که گوشه پایین سمت راست نشان دهنده سیم رنگ ثابت با نوار سفید است؛ جعبه سفید با نوک رنگی نشان می‌دهد سیم سفید با نوار رنگی است. (تصویر شماره 1)

استانداردهای A و B در هر دو طرف جک با کد رنگ در مرکز قرار دارد. کدهای استاندارد A و B در قسمت بیرونی جک با استاندارد A در بالا و استاندارد B در پایین برچسب‌گذاری شده‌اند. (تصویر شماره 2)

کدهای استاندارد A و B در قسمت بیرونی جک با استاندارد A در بالا و استاندارد B در پایین برچسب‌گذاری شده‌. جعبه جامد نمایانگر سیم جامد با نوار سفید است در حالی که جعبه با نوار مورب سفید که از وسط می‌گذرد، نشان دهنده سیم سفید با نوار رنگی می‌باشد. (تصویر شماره 3)

انواع RJ45 Keystone Jacks

برچسب و ترتیب رنگ‌‌های انواع کیستون‌ها

ابزارهای مورد نیاز برای Cat5e/Cat6 Termination

حال که به درک پایه‌ای از keystone jackها دست یافته‌اید می‌بایست ابزارها و مواد اساسی برای ترمینه کردن و نصب کیستون‎‌های Cat5e و Cat6 را تهیه نمایید. در زیر لیستی از آنچه نیاز خواهید داشت آورده شده است:

  1. کابل شبکه Cat5e یا Cat6
  2. کیستون شبکه Cat5e یا Cat6
  3. آچار پانچ
  4. روکش بردار
  5. آچار پرس کانکتور
  6. تستر شبکه
  7. کیستون باکس دیواری یا پچ پنل شبکه

راهنمای Cat5e and Cat6 Termination 

گام اول:

با استفاده از ابزار روکش بردار مقداری از روکش کابل را بردارید:

کابل را وارد ابزار برش کنید و کف پوشش را برداشته و فقط مقدار کافی از آن را برای ترمینه کردن به جفت‌ها (حدود 1 تا 1.5 اینچ کافی است) برداشته و پوشش را خم کنید، و قطعه برش‌شده را به صورت دستی یا با استفاده از ابزار برش، از کابل جدا کنید.

گام دوم:

هر جفت سیم را خم کنید تا هر گونهripcord ، binder و یا cross-web filler آشکار شود. در صورت وجود، این‌ها را حذف کنید و فقط جفت‌های چرخیده را باقی بگذارید. cross-web filler را در نزدیکی پوشش کابل برش دهید. کابل‌ها را مطابق با استاندارد سیم‌کشی تراز کنید و پوشش کابل را نزدیک به انتهای کانکتور نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که کانکتورهای، wall plates و patch panel استفاده شده، با درجه کابل سازگار باشند.

گام سوم:

پیچش‌های جفت سیم‌ها را نزدیک به اتصال حفظ کنید. برای جلوگیری از تداخلات نزدیک به انتها کابل‌های Cat5e ،Cat6 و Cat6a را 0.5 اینچ باز کنید. سیم‌ها را وارد شکاف ترمینال قرار دهید و چرخش سیم‌ها را در طرح سیم‌کشی T568B حفظ کنید.

گام چهارم:

هنگام استفاده از ابزار punch-down اطمینان حاصل کنید که به صورت صاف و برش به سوی بیرون قرار گرفته باشد تا سیم‌ها به طور کامل در ترمینا‌های IDC قرار گیرد.

 

نصب کیستون‌های Cat5e و Cat6 یک فرآیند ساده است که می‌تواند عملکرد و قابلیت اطمینان شبکه را تا حد زیادی افزایش دهد. با پیروی از این راهنما و استفاده از ابزارهای مناسب می‌توانید اتصال پایدار با سرعت بالا را برای تمام نیازهای شبکه‌ای خود تضمین کنید. 

نظر خود را وارد نمایید