ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

پیشرفت و اهداف پروژه فیبر نوری در ایران


در این مقاله تصمیم گرفتیم برخی آمار و اطلاعات پروژه فیبر نوری را در سطح کشور بر اساس اطلاعات وب سایت iranfttx مورد بررسی قرار دهیم. بدیهی است اخبار متعددی که مستمرا از پیشرفت این پروژه منتشر می شود سوالات مختلفی را در ذهن کاربران ایجاد می‌کند که با مطالعه این مقاله به مهمترین پرسش‌های آن پاسخ داده ایم.

1. تاکنون چند خانوار از پوشش فیبر نوری بهرمند شده اند؟ پیشرفت فیبر نوری چقدر است؟

بر اساس اعلام سایت iranfttx تا زمان نگاشت این مقاله (اواخر اردیبهشت 1403) تعداد ۷٬۵۰۱٬۵۹۴ خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته اند که تعداد ۵۵۳٬۹۶۲ آنها در حال استفاده از این سرویس هستند. با توجه به این ارقام تنها 38% کل پروژه فیبر نوری در ایران پیشرفت داشته و زمان زیادی تا پوشش کامل آن در سراسر کشور باقی مانده است.

2. در حال حاضر چه شرکت هایی سرویس فیبر نوری یا همان FTTH را ارائه می دهند؟

شرکت مخابرات ایران اولین و گسترده ترین شبکه فیبر نوری ایران را داراست و از ابتدای سال 1402 شرکت های خصوص دیگری مانند شاتل، آسیاتک، مبین نت، رایتل، فناپ و ....هم به جمع اپراتورهای فیبر نوری پیوستند و سرویس های خود را به صورت محدود در برخی استان‌ها آغاز کرده اند. بنابراین با مراجعه به سایت این شرکت ها می‌توانید از پوشش سرویس آنها در منطقه یا شهر و خود مطلع شوید.

3. پیشرفت پروژه فیبر نوری چگونه هدف گذاری شده است؟

بر اساس اطلاعات وب سایت iranfttx، وزارت ارتباطات موظف است تا سال 1404 تعداد 20٬000٬000 (بیست میلیون) خانوار را تحت پوشش شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری قرار دهد. در این هدف گذاری ۸۰٪ خانوارهای هر استان بايد پوشش داده شوند، مبنای پوشش خانوار، کدپستی و يا پلاک ثبتی شهری و نقشه‌های هوایی مورد تأیید سازمان در نواحی خدمات شهری است و منظور از خانوار تحت پوشش، خانواری واقع در شعاع هوایی حداکثر 300 متری يکی از نقاط حضور (PoP Site) است که ظرف مدت 30 روز از تاريخ درخواست وی، خدمت دسترسی مبتنی بر فيبر نوری برای او تامين شود.

بر این اساس وجود يک نقطه حضور (PoP Site) در هر شهر الزامی است. منظور از نقطه حضور، نقطه‌ای از شبکه است که در آن تجهیزات فعال (Active) يا غیرفعال (Passive) وجود داشته باشد به نحوی‌ که از طريق آن امکان ارائه سرویس مبتنی بر فيبر نوری به کاربر وجود داشته باشد.

4. آیا در سرویس های فیبر نوری ایران تمام طول مسیر کابل کشی فیبر نوری است؟

خیر، به نقل از وب سایت iranfttx منظور از پروژه Fttx «یکی از روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد. بسته به این که به جای x چه حرفی قرار بگیرد، به روش‌های مختلف ارائه آن به کاربر اشاره می‌کند.» در ادامه تعاریف FTTxآمده است:

      • FTTH (Fiber To The Home) : کابل‌کشی فیبر نوری تا منزل یا واحد کاربر ادامه پیدا می‌کند و به عبارت دیگر فیبر نوری در تمام مسیر تا داخل منزل جایگزین کابل مسی می‌شود.
      • FTTB (Fiber To The Building): کابل فیبر نوری به ساختمان می‌رسد و در نهایت خدمات توسط کابل مسی (معمولا VDSL) تحویل داده می‌شود.
      • FTTC (Fiber To The Cabinet): فیبر نوری به نزدیک‌ترین کافو به کاربر (در فاصله کمتر از 500 متری کاربر) ارائه داده می‌شود و مشترک در نهایت از طریق یکی از فناوری‌های DSL (نظیر VDSL) به شبکه متصل می‌شود.

5. چگونه بررسی کنیم منطقه ما تحت پوشش سرویس فیبر نوری است؟

با مراجعه به وب سایت https://iranfttx.ir امکان بررسی پوشش فیبر نوری بر اساس آدرس و یا کدپستی و به تفکیک اپراتور فیبر نوری فراهم شده است. در صورتی که تمایل به دریافت سرویس از اپراتورهائی به جز مخابرات را دارید می توانید اطلاعات تکمیلی را در وب سایت آنها پیگیری نمائید.

6. نحوه خرید سرویس و تجهیزات FTTH چگونه است؟

جهت خرید سرویس FTTH از مخابرات می توانید به وب سایت مخابرات ایران و شماره تلفن 2020 تماس گرفته و پس از اطمینان از پوشش منطقه خود نسبت تکمیل مراحل اداری و ثبت نام خود اقدام فرمائید. جهت خرید مودم فیبر نوری (ONT) ابتدا اطمینان حاصل کنید که مرکز مخابراتی شما از مودم های هوواوی و یا فایبرهوم پشتیبانی می کند سپس نسبت به خرید مودم از وب سایت سورین نت اقدام نمائید. اغلب مراکز مخابراتی از مودم های هواوی پشتیبانی می کنند. سایر اپراتورها غیر از مخابرات بعضا مودم فیبر نوری را همراه با سرویس ارائه می کنند و در واقع شما در خرید اول هزینه سرویس و مودم را همزمان پرداخت می کنید.

نظر خود را وارد نمایید