ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

کاست فیبر نوری با تراکم بالا

کاست‌های فیبر نوری بخش مهمی از سیستم مدیریت کابل‌ها هستند که عملیات نصب را سریع‌تر و پیچیدگی نگهداری و استقرار شبکه را کمتر می‌کنند. با افزایش نیازها برای استقرار شبکه‌هایی با تراکم بالا، شرکت‌های بیشتری به کابل‌های فیبر نوری در Data Centerها نیاز دارند. در این مقاله به کاست‌های فیبر نوری با تراکم بالا می‌پردازیم که بیشتر در Data Centerها استفاده می‌شوند و با کاست‌های فیبر نوری رایج در پچ پنل‌های ایرانی متفاوت است.

کاست‌های فیبر نوری اغلب برای یکپارچه‌سازی اتصال و کابل‌های فیبر نوری در ابعاد کوچک‌تر استفاده می‌شوند، و به این ترتیب دسترسی به آداپتورها و اتصال‌دهنده‌ها به راحتی فراهم می‌شود. برخی از ویژگی‌های کاست‌های فیبر نوری به یکدیگر مشابه هستند اما تفاوت‌هایی هم دارند. عمدتا سه دسته اصلی از کاست‌های فیبر نوری با تراکم بالا وجود دارد: سری FHD ، سری FHU و سری FHZ.

به عنوان مثال سری FHD و FHZ دارای کانکتورهای LC pre-terminated هستند که استقرار سریع و آسان در شبکه‌ها با تراکم بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند، ورودی آن‌ها کانکتور MTP/MPO است (جهت آشنایی با کابل‌های MTP/MPO می‌توانید مقاله کابل فیبر نوری MTP®/MPO نوع B: بررسی اجمالی و کاربردها را مطالعه کنید) همچنین به منظور بهره‌وری مناسب از فضای رک و انعطاف در طراحی کمک می‌کند. در صورتی که کاست‌های فیبر نوری سری FHD شامل آداپتورهای SC یا MDC نیز هستند. اما کاست‌های فیبر نوری سری FHU برای جایگذاری در یک رک با عرض 19 اینچ طراحی شده‌اند که به 96 اتصال فیبر نوری در یک واحد رک (1U) اجازه می‌دهند؛ بدون نیاز به زیرساخت‌های اضافی، ایده‌آل برای شبکه‌های 40G/100G می‌باشند.

تمامی این کاست‌های فیبر نوری با مجموعه‌‌ای از کابل‌های فیبر نوری با تراکم بالا (MTP/MPO) به‌ یکدیگر متصل می‌شوند تا اتصال سریع Data Center فراهم شود. علاوه بر این، آن‌ها برای ایجاد زیرساخت‌ها و برنامه‌های شرکتی نیز مناسب هستند.

ویژگی کاست فیبر نوری با تراکم بالا

سازگاری بالا:

سازگاری بالا بین دستگاه‌های شبکه معمولاً نقش اساسی در استقرار شبکه‌ها دارند. کاست‌های فیبر نوری در حالت‌های سینگل مود OS2 و مالتی مود OM3/OM4 قابل دسترس می‌باشند، که می‌توانند گزینه‌های متنوعی را برای کاربردهای مختلف فراهم کنند. علاوه بر این، کاست‌ها با همه انواع پنل‌های فیبر نوری FHD سازگار می‌باشند، که به کاربران امکان ایجاد اتصال به شبکه با عملکرد بالا با دستگاه‌های موجود را می‌دهد. این قابلیت، اطمینان از ایجاد اتصالات پایدار و با کیفیت در شبکه‌های مختلف را به کاربران می‌دهد.

میزان افت:

وقتی به میزان افت دستگاه‌های شبکه می‌پردازیم، بهترین حالت آن این است که افت حداقلی داشته باشد و کاست‌های فیبر نوری میزان افت کمتری دارند. به عنوان مثال، میزان افت کاست‌های فیبر نوری FHD حدود 0.35 دسی‌بل است، که امکان انتقال در فواصل طولانی با عملکرد بهتر را فراهم می‌کند.

سیستم کد گذاری رنگ :

افزایش تعداد کابل‌ها در شبکه باعث مشکلاتی در شناسایی کابل‌های مختلف می‌شود، که بر این اساس مدیریت و نگهداری کابل‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. استفاده از یک سیستم کد گذاری رنگ‌بندی ضروری است تا پیچیدگی مدیریت کابل را ساده‌تر کند. کاست‌های فیبر نوری از مجموعه‌ای از طرح‌های شناسایی رنگی بر اساس استاندارد TIA-598-D پیروی می‌کند، که می‌تواند به مشتریان و اپراتورهای شبکه گزینه‌های بهتری برای مدیریت کابل را بدهد.

کد گذاری رنگ‌ها

اتصال و نصب سریع :

اتصال و نصب سریع یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برجسته کاست‌ فیبر نوری است که می‌توانند پیچیدگی مدیریت کابل را ساده‌تر کنند، از این رو زمان نصب را کاهش داده و هزینه‌های نیروی کار را صرفه‌جویی نماید. کاست‌های فیبر نوری با ماژول‌های Plug-N-Play تجهیز شده‌اند که امکان نصب سریع اتصالات فیبر نوری چندگانه را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، کاست‌های فیبر نوری اجازه نصب با کلیپ بدون نیاز به ابزار را نیز می‌دهند که 90% سریع‌تر از نصب میدانی ترمینال می‌باشد. بنابراین، با این نوع از کاست‌های فیبر نوری می‌توان به راحتی نصب سریع شبکه و افزایش قابل اطمینان را به‌دست آورد.

راه‌حل‌ چند منظوره:

برای برآورده کردن نیازهای مختلف کاربران انواع مختلفی از تنظیمات polarity در کاست‌های فیبر نوری فراهم شده است، که برای تمامی روش‌های اتصال موجود است. همانطور که می‌دانیم، عدم تطابق بین ترنسیور‌ها ممکن است منجر به مشکلاتی مانند قطع اتصال شود. بنابراین، اطمینان از اینکه فرستنده در یک سر متناظر با گیرنده متناظر در سر دیگر هنگام اتصال و نصب شبکه مطابقت داشته باشد، امری حیاتی است. کاست‌های فیبری نوری با راه‌حل‌های چندمنظوره می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا مدیریت و بهینه‌سازی اتصالات شبکه را به خوبی انجام دهند.

 

کاست‌های فیبر نوری با سازگاری بالا، Low Insertion Loss  و نصب سریع، می‌توانند به اپراتورهای شبکه و شرکت‌ها گزینه‌های متنوعی را برای برآورده کردن تقاضای مختلف برای استقرار شبکه با تراکم بالا و مدیریت کابل در Data Centerها ارائه دهند.

نظر خود را وارد نمایید