ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

خبرخوان

نوشته های بلاگ "2024" از "شهریور"

اهمیت فناوری DDM و DOM در ماژول فیبر نوری
| 0

اهمیت فناوری DDM و DOM در ماژول فیبر نوری

هنگام خرید و بررسی ترنسیورهای فیبر نوری (ماژول فیبر نوری) به احتمال زیاد با کلمه‌ی DDM و DOM در مشخصات فنی مواجه شده‌اید و این سوال برای شما پیش آمده که این فناوری چه تاثیری در عملکرد ماژول‌های فیبر نوری، شبکه و همچنین در هزینه ی آن دارد.
ماژول صنعتی-Industrial Transceiver
| 0

ماژول صنعتی-Industrial Transceiver

با رشد نیازهای ارتباطی در بخش صنعتی و با توسعه اتوماسیون صنعتی تعداد بیشماری از دستگاه‌ها نیاز به ارتباطات سریع و تبادل اطلاعات دارند. شرکت‌هایی که در محیط‌های سخت، مانند کارخانه‌ها، تأسیسات در فضای باز و... فعالیت می‌کنند، به تجهیزات شبکه یا دستگاه‌هایی مانند سوئیچ‌های rugged  و ماژول‌های صنعتی نیاز دارند تا بتوانند در شرایط محیطی سخت عملکرد موثرتری در شبکه ارائه دهند. در این متن سعی بر این شده تا اطلاعات جامعی در مورد ماژول‌های صنعتی بیان شود.
تفاوت کابل فیبر نوری Indoor/Outdoor
| 0

تفاوت کابل فیبر نوری Indoor/Outdoor

در دنیای‌ فیبر نوری شناخت و تفاوت‌‌ بین کابل‌های Indoor/Outdoor فیبر نوری بسیار حائز اهمیت است، چرا که هر کدام از کابل‌ها برای اهداف و محیط‌های خاص طراحی و تولید می‌شوند. همانطور که از نام این کابل‌ها مشخص است کابل‌های فیبر نوری Indoor برای محیط و فضاهای داخلی چون ساختمان‌های اداری، Data Centerها، مؤسسات و ... به‌کار می‌روند و در مقابل کابل‌های فیبر نوری Outdoor برای محیط و فضاهای بیرونی چون اتصالات بین ساختمان‌ها، محیط‌های روستایی و شهری مناسب هستند. در ادامه به بررسی کابل‌های Indoor/Outdoor فیبر نوری، ویژگی‌ها و تفاوت آن‌ها می‌پردازیم.

کابل فیبر نوری Indoor

کابل فیبر نوری Indoor به‌طور خاص برای استفاده در داخل ساختمان‌ها طراحی شده‌اند و داده‌ها را با سرعت بالا ارسال و دریافت می‌کنند. این کابل‌ها بخش ضروری از هر زیرساخت مدرن هستند و عملکرد شبکه‌های ارتباطی را در محیط‌های مختلف مانند ساختمان‌های اداری، Data Center، مؤسسات آموزشی و... می‌سازند.

انواع کابل‌های فیبر نوری Indoor

  1. Tight-buffered cables: این کابل‌ها با یک پوشش محافظ به دور رشته‌های فیبر نوری قرار گرفته‌اند. این طراحی باعث می‌شود تا کابل‌ها دوام بیشتری داشته و اتصال آن‌ها آسان‌تر شود؛ همین امر سبب شد تا این کابل‌ها برای محیط‌های داخلی که در آن‌ها ممکن است کابل‌ها در معرض تغییر یا جابه‌جایی مکرر قرار گیرند، مناسب باشد. این پوشش محافظ، علاوه بر افزایش دوام کابل، نقش مهمی در محافظت از رشته‌های فیبر نوری در برابر شرایط محیطی ایفا می‌کند.
  2. Loose-tube cables: در این حالت رشته‌های فیبر نوری درون Loose-tube قرار گرفته‌ و سپس روکش‌ می‌شوند تا در برابر رطوبت و فشارهای فیزیکی از رشته‌های فیبر نوری محافظت می‌کنند. این طراحی برای محیط‌هایی که کابل‌ها ممکن است در معرض شرایط سخت قرار گیرند یا نیاز به انتقال از فضای بیرونی به داخلی داشته باشند، ایده‌آل است.

ویژگی‌ کابل فیبر نوری Indoor

  • انعطاف پذیری:

کابل فیبر نوری Indoor در طرح‌ها و پروژه‌های مختلف به‌منظور برقراری ارتباط پرسرعت و پایدار باتوجه به نیازهای خاص محیط امکان انعطاف‌پذیری در نصب را فراهم می‌کنند. و در دو نوع Tight-buffered cables و Loose-tube cables عرضه می‌شوند که هر یک دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود هستند.

  • مواد سازنده‌ی روکش:

روکش اغلب کابل‌های فیبر نوری Indoor (داخلی) از PVC (پلی‌وینیل کلراید) یا LSZH (کم دود و بدون هالوژن) ساخته شده‌اند. همانطور که می‌دانید روکش‌های PVC از نظر هزینه مقرون به صرفه هستند در حالی که روکش‌های LSZH در مواقع آتش‌سوزی حداقل دود و گازهای سمی را منتشر می کنند.

  • محدودیت شعاع خمش:

کابل‌های Indoor دارای محدودیت‌های مختلفی در زمینه شعاع خمش هستند. شعاع خمش تعیین می‌کند که کابل‌ها تا چه حد توان خمیدگی بدون آسیب دیدن و افت سیگنال را دارند. رعایت این محدودیت ها در هنگام نصب برای حفظ عملکرد مطلوب و طول عمر کابل ها بسیار مهم است.

  • ظرفیت پهنای باند:

کابل‌های فیبر نوری Indoor می‌توانند پهنای باند بالاتری را پشتیبانی کنند و برای محیط‌هایی که نیاز به انتقال سریع مقادیر زیادی داده دارند، مناسب هستند.

  • کیفیت سیگنال:

باتوجه به محیط داخلی، این کابل ها کمتر در معرض تخریب، افت کیفیت سیگنال یا تداخل قرار می‌گیرند.

  • نصب آسان:

کابل‌های Indoor به علت انعطاف پذیری که دارند به‌راحتی در ساختمان‌ها و فضاهای پر پیچ و خم نصب می‌شوند.

کابل فیبر نوری Outdoor

کابل‌های فیبر نوری Outdoor برای استفاده در محیط‌های بیرونی طراحی شده‌اند و در برابر شرایط جوی (گرد و غبار، رطوبت، رعد و برق، نوسانات دما و ...) مقاوم هستند. کابل‌های فیبر نوری Outdoor در برقراری اتصالات بلند و بین‌ ساختمانی و همچنین ایجاد ارتباط در مناطق روستایی به‌کار گرفته می‌شوند.

انواع کابل‌های فیبر نوری Outdoor

Loose-tube cables: این کابل‌ها دارای رشته‌های فیبر نوری مجزا هستند که به صورت آزاد در داخل لوله‌های بافر قرار دارند و سپس باتوجه به محیطی که می‌خواهند نصب شوند روکش می‌شوند تا در برابر رطوبت و فشار فیزیکی محافظت می‌کنند. این کابل‌ها برای نصب در فضای باز و در فواصل طولانی استفاده می شوند، چرا که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند.

Armored cables: کابل‌های Armored دارای یک لایه اضافی از پوشش فلزی و یا غیرفلزی هستند که محافظت بهتری در برابر جوندگان، حفاری و سایر تهدیدات فیزیکی فراهم می‌آورد. اغلب این کابل‌ها در محیط‌های سخت که نیاز به دوام بیشتری دارند استفاده می‌شوند.

Direct burial cables: این کابل ها به طور خاص برای تاسیسات زیرزمینی طراحی شده‌اند و در برابر آسیب های ناشی از دفن مستقیم در خاک یا سایر محیط های زیرزمینی مقاوم هستند که در بازار ایران به کابل‌های خاکی یا دفنی شناخته می‌شوند.

ویژگی‌ کابل فیبر نوری Outdoor

  • مقاومت در برابر محیط‌های سخت 

  • مقاوم در برابر شرایط جوی

  • برقراری ارتباط در مسافت‌های طولانی

  • تفاوت کابل فیبر نوری Indoor/Outdoor

هنگام بررسی تفاوت‌های کابل‌های فیبر نوری Indoor/Outdoor بسیار مهم است که جنبه‌های مختلفی مانند ساختار مواد استفاده ‌شده، حفاظت در برابر عوامل محیطی، روش‌ و محل نصب را در نظر بگیریم.

ساختار کابل فیبر نوری Indoor/Outdoor

اغلب کابل‌های فیبر نوری Indoor با دقت و تمرکز بر انعطاف‌پذیری، سهولت نصب و سازگاری با محیط‌های داخلی طراحی می‌شوند. این کابل‌ها تعداد فیبر کمتری دارند و قطر کابل‌هایشان در مقایسه با کابل‌های فیبر نوری Outdoor کوچکتر هستند. از طرفی کابل‌های فیبر نوری Outdoor به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر شرایط محیطی سخت مقاوم می‌باشند؛ این کابل‌ها برخلاف کابل‌های indoor تعداد فیبر بیشتری و قطر کابل بزرگتری دارند. همین امر سبب شده تا دوام و حفاظت بهتری در برابر فشار و آسیب‌های فیزیکی داشته باشند.

مواد سازنده روکش کابل فیبر نوری Indoor/Outdoor

روکش کابل‌های فیبر نوری Indoor از موادی مانند PVC (پلی وینیل کلراید) یا LSZH (کم دود و بدون هالوژن) ساخته می‌شوند و روکش کابل‌های فیبر نوری Outdoor از موادی مانند پلی اتیلن (PE) یا پلی وینیلیدین فلوراید (PVDF) ساخته شده‌اند. این روکش‌ها در برابر رطوبت، نوسانات دما و تابش UV مقاوم هستند.

محافظت در برابر عوامل محیطی

کابل‌های فیبر نوری Indoor برای قرار گرفتن در شرایط سخت محیطی طراحی نشده‌اند. اما در مقابل، کابل‌های فیبر نوری Outdoor بسیار مقاوم در برابر شرایط محیطی چون رطوبت، دماهای شدید و  تابش UV هستند.

سخن آخر

درک تفاوت‌ بین کابل‌های فیبر نوری Indoor/Outdoor، هنگام برنامه‌ریزی و اجرای یک زیرساخت شبکه بسیار مهم است. به همین علت در انتخاب آن‌ها می‌بایست عواملی چون ارزیابی دقیق محیط، هدف، الزامات خاص تعمیر و نگهداری طولانی مدت در نظر گرفته شوند. همانطور که در متن بالا اشاره کردیم انتخاب صحیح کابل‌های فیبر نوری می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد، امنیت، و طول عمر شبکه داشته باشد. باتوجه به اینکه کابل‌های مناسب برای هر محیط مشخص، می‌توانند هزینه‌های نگهداری و تعمیر را کاهش دهند و به بهینه‌سازی و عملکرد شبکه کمک شایانی کند، لازم است تا با دقت و آگاهی کامل از ویژگی‌ها و نیازهای محیطی خود، تصمیم‌گیری کنید. توجه به جزئیات در مراحل اولیه طراحی و انتخاب، موجب تضمین عملکرد پایدار و مؤثر شبکه در آینده خواهد شد.

تاثیر دما بر کابل‌های فیبر نوری
| 0

تاثیر دما بر کابل‌های فیبر نوری

کابل‌های فیبر نوری به‌طور گسترده در زیر ساخت‌های مخابراتی برای انتقال داده‌ها در فواصل مختلف و با سرعت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کابل‌ها به دلیل ویژگی‌هایی چون پهنای باند، افت سیگنال پایین و مقاومت در برابر تداخلات الکترومغناطیسی