ای-نماد عضو نظام صنفی اتاق بازرگانی

خبرخوان

نوشته های بلاگ "2024" از "مهر"

فیبر نوری OS2 چیست؟
| 0

فیبر نوری OS2 چیست؟

در فناوری فیبر نوری، OS2 به فیبر نوری سینگل مود (SMF) اشاره دارد که به طور خاص برای انتقال یک پرتو نور طراحی شده است. کابل OS2 افت سیگنال کم و پهنای باند بالایی را ارائه می‌دهد. به همین علت برای انتقال اطلاعات در مسافت‌های طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت فیبر نوری سینگل مود و مالتی مود در چیست؟

فیبر نوری سینگل مود و فیبر نوری مالتی مود دو نوع مختلف از فیبرهای نوری هستند. فیبر نوری SMF دارای هسته‌ای کوچک (۸ تا ۹ میکرون) و پهنای باند بالا است که قادر به انتقال یک حالت از نور می‌باشد. فیبر MMF (مالتی مود) دارای هسته‌ای بزرگتر (۵۰ تا ۶۲.۵ میکرون) و پهنای باند کمتر است که قادر به انتقال چندین حالت نور می‌باشد و برخلاف فیبر نوری سینگل مود برای انتقال در فواصل کوتاه مناسب هستند.

Polarity یا قطبیت فیبر نوری OS2 چه قدر است؟

Polarity فیبر نوری OS2 ترتیب و جهت قرارگیری رشته‌های فیبر نوری در ارتباط را مشخص می کند. Polarity (قطبیت) مشخص می‌کند که سیگنال‌های نوری از فرستنده به گیرنده به درستی منتقل شوند. استاندارد TIA در فیبر نوری OS2 دو نوع کابل فیبر نوری Duplex را معرفی می‌کند، قطبیت معمولاً از نوع A-B یا A-A است، که بسته به نوع پچ کورد و کاربرد آن، ممکن است متفاوت باشد. تنظیم درست قطبیت برای اطمینان از عملکرد صحیح ارتباطات فیبر نوری ضروری است. نوع A-A که در شکل ۱ نشان داده شده و نوع A-B که در شکل ۲ نمایش داده شده است. استفاده از فیبرهای نوع A-A  رایج نیستند و تنها در صورت لزوم و به عنوان بخشی از روش قطبیت، مطابق با استاندارد ANSI/TIA-568-C.0 به کار گرفته می‌شوند.

Polarity فیبر نوری OS2

آیا فیبر سینگل مود دارای تضعیف (Attenuation) داخلی است؟

به طور پیش‌فرض، فیبر نوری OS2 دارای تضعیف (Attenuation) داخلی نیستند. با این حال، اگر نیاز به Attenuation باشد، می‌توانید تضعیف‌کننده‌های فیبر نوری را به‌طور جداگانه خریداری کنید.

چگونه می‌توان افت فیبر نوری OS2 را کاهش داد؟

علی‌رغم اینکه کابل‌های OS2 ماهیت تضعیف ندارند اما عواملی مانند فیوژن، اتصالات و قدرت سیگنال می‌تواند افت‌هایی را در ارتباطات ایجاد کند؛ لذا برای کاهش افت فیبر نوری OS2 می‌توانید به موارد زیر توجه کنید.

انتخاب فیبر با کیفیت بالا و نگهداری منظم: با انتخاب فیبرهایی که Attenuation کمتری دارد شروع کنید و به‌طور منظم اتصالات، جوش‌ها و دیگر اجزای نوری را بازبینی و با استفاده از کلینرهای فیبر نوری تمیز کنید تا از آسیب‌های ناشی از گرد و غبار و آلاینده‌ها جلوگیری نمایید.

تقویت سیگنال: از تقویت‌کننده‌های نوری مانند تقویت‌کننده‌های فیبر لیتیوم-دپ شده (EDFA) در طول مسیر فیبر استفاده کنید. این تقویت‌کننده‌ها سیگنال‌های نوری را به‌طور انتخابی تقویت می‌کنند بدون اینکه نویز اضافی وارد نمایند، بدین ترتیب افت سیگنال در فواصل طولانی را جبران می‌کنند.

اطمینان از فیوژن و اتصالات دقیق: فیوژن و اتصالات با کیفیت بالا را بررسی کنید تا افت سیگنال در نقاط اتصال به حداقل برسد. همچنین، با کاهش خمیدگی‌های فیبر به هر شکل ممکن، می‌توانید افت سیگنال نوری را کاهش دهید.

افت فیبر نوری OS2

آیا می توانم فیبرهای سینگل مود/مالتی مود را با ماژول فیبر نوری سینگل مود/مالتی مود ترکیب کنم؟

نتایج در جدول زیر نشان داده شده است، همانطور که مشاهده می‌کنید نمی‌توان آنها را با یکدیگر ترکیب کرد. باید فیبر سینگل مود و ماژول فیبر نوری سینگل مود را به‌طور مناسب انتخاب و با یکدیگر مطابقت دهید.

ماژول فیبر نوری سینگل مود مالتی مود

سناریوهای کاربردی برای کابل OS2 چیست؟

  • شبکه‌های محلی (LAN) و اتصالات point-to-point در مناطق شهری
  • شبکه‌های Backbone که توسط اپراتورهای مخابراتی مستقر شده‌اند
  • Data center
  • دفاتر شرکت‌های کوچک و متوسط و ساختمان‌های دانشگاه‌ها

کدام ماژول‌های فیبر نوری با فیبر OS2 سازگاری دارند؟

فیبر نوری OS2 با ماژول‌های مختلفی سازگار است و امکان انتقال با نرخ‌های (Transmission) متفاوت و ارتباطات بلندمدت را فراهم می‌کند. حداکثر فواصل انتقال اطلاعات به ماژول خاصی که استفاده می‌شود بستگی دارد، همانطور که در جدول نشان داده شده است.

ماژول‌های سازگار با os2

کابل فیبر نوری Simplex و Duplex
| 0

کابل فیبر نوری Simplex و Duplex

کابل فیبر نوری یک جزء اساسی و ضروری در شبکه فیبر نوری است و در ابعاد مختلفی قابل دسته بندی است مانند کابل فیبر نوری Single Mode، کابل فیبر نوری Multimode، کابل فیبر نوری Simplex و کابل فیبر نوری Duplex که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند.